Wie zijn wij?

Our Mission

The Leiden American Pilgrim Museum Foundation (LAPMF) is a Dutch non-profit cultural and educational ‘ANBI stichting’, chartered in 1997, that promotes awareness of the significance of the Pilgrims in the Dutch-American heritage. The foundation's RSIN is 8063.07.717.

Specifically, the Foundation's four main activities are these:

Running the Leiden American Pilgrim Museum, which tells the Pilgrim story using collections of furnishings and artworks in a house built in 1370 whose rooms recall Pilgrim times;

Carrying out a project to transcribe, edit and publish 17th century documents related to the Pilgrims – thus providing the raw material for historians to use: e.g. in writing history books and articles

Carrying out and presenting historical research through writing books and articles (in part but not only using transcribed raw material), presenting lectures, and attending conferences

Running this website which contains information on the above activities and (much the greater in quantity) knowledge about the Pilgrims in Leiden.

In addition, the Foundation participates in a variety of other activities by virtue of its status in the world of Pilgrim history, e.g. conservation projects, advice on commemoration events and exhibitions, etc.

Our team

Board members of the Leiden American Pilgrims Museum

• Wang Choy, vice chairman
  • Jane E Choy-Thurlow, secretary
  • Sarah Moine, curator and active director

Jeremy Bangs

Jeremy Bangs is oprichter van de Leiden American Pilgrim Museum Foundation en was directeur van 1997 tot 2023.

Hij werd geboren in Astoria, Oregon, maar had zeer weinig invloed op de stad toen hij vertrok toen hij nog een baby was. Na zijn studie aan de Universiteit van Chicago voltooide hij zijn studie aan de Universiteit van Leiden (Ph.D., 1976). Tijdens zijn werk bij het Leidse Gemeentearchief kwam hij op het onderwerp De Pelgrims terecht. Hij zei altijd dat mensen hem waarschuwden: het onderwerp was van weinig belang, en bovendien was alles erover al ontdekt. Zijn tientallen jaren van wetenschap achteraf bewees dat dit enigszins verkeerd was.

Hij was conservator van het Leidse Pilgrim Documentencentrum van het Gemeentearchief Leiden (1980-1985), hoofdconservator van Plimoth Plantation (1986-1991), gastconservator manuscripten, Pilgrim Hall Museum (1994-1996). Zijn onderzoek naar de cultuurgeschiedenis van Leiden in de 15e en 16e eeuw werd ondersteund door subsidies van de Nederlandse Organisatie voor Zuiver Wetenschappelijk Onderzoek, Z.W.O. en van de Rijksuniversiteit Leiden (1972-1977). In 1986 was hij Visiting Distinguished Professor of Art History aan het Arizona Center for Medieval and Renaissance Studies. In 1997 richtte hij het Leiden American Pilgrim Museum op.

Bangs publiceerde achttien boeken en vele artikelen over de Pilgrims. Ze worden gepresenteerd in het Historisch Onderzoek-gedeelte van deze site.

Daarnaast publiceerde hij diverse boeken en artikelen over de Nederlandse kunst en architectuur, en de Nederlandse en Amerikaanse geschiedenis. Zijn boeken over niet-pelgrimsonderwerpen zijn onder meer:

Cornelis Engebrechtsz.'s Leiden (1979); Kerkelijke kunst en architectuur in de Lage Landen vóór 1566 (1997); Swiss Sisters Separated, Pioneer Life in Kansas, Oklahoma en Washington, uit de brieven van Louise Guillermin... (2003); Brieven over tolerantie: Nederlandse hulp aan vervolgde Zwitserse en Palatijnse mennonieten, 1615-1699 (2004); The Travels of Elkanah Watson, een Amerikaanse zakenman in de Revolutionaire Oorlog, in het Europa van de jaren 1780 en in de vormende decennia van de Verenigde Staten (2015).

Zijn artikelen over historische en kunstonderwerpen zijn verschenen in: Sixteenth Century Journal, Quaerendo, Renaissance Quarterly, Oud Holland, Bulletin KNOB, Doopsgezinde Bijdragen, Studia Rosenthaliana, Jewish Social Studies, Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek (1986), Wallraf-Richartz Jahrbuch (1999) , Kerkgeschiedenis, Historisch gesproken, Museumgeschiedenistijdschrift, enz.

Jeremy’s werk hielp bij het begrijpen van verschillende aspecten van de geschiedenis: kunstgeschiedenis, kolonistengeschiedenis, Amerikaanse geschiedenis, Nederlandse geschiedenis, religieuze geschiedenis, sociale geschiedenis. Voor zijn bijdrage werd hij door koning Willem-Alexander onderscheiden met de titel Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Zijn onderzoek zorgde ook voor een beter begrip van de geschiedenis van de Native Americans, vooral het grondbezit in de 17e eeuw, met een impact voor mensen tot op de dag van vandaag. Als gevolg daarvan was hij er erg trots op dat hij een ere-wampum-halsketting ontving van de Cothutikut Mattakeeset Massachuset-stam.

Zijn motivatie en toewijding waren ontzagwekkend en eerlijk gezegd vermoeiend om te zien. We zijn vernederd door de taak die voor ons ligt: ??zijn nalatenschap voortzetten en ernaar streven zijn liefde voor de geschiedenis en zijn respect voor nauwkeurigheid levend te houden.

Sarah Moine

Sarah runs the day-to-day operations at the museum; she will be the one welcoming you during your visit, answering your questions and presenting the museum’s collections.

She was born in France and studied Art History in Paris. After her years at the Ecole du Louvre, she spent a year of Masters in the Netherlands specializing in Dutch art. She is now a Ph.D. candidate at Leiden University. Her research focuses on the artistic production of Leiden in the 16th and 17th centuries.

She has worked at the Leiden American Pilgrim Museum since 2015, after having been herself a captivated visitor, and she has been part of several of its projects, including the publication of the Intellectual Baggage Catalogue.

She has also participated in projects at the RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis (De Kunstambachten in Leiden) and the Museum De Lakenhal (Leiden).

Leiden American Pilgrim Museum
Beschuitsteeg 9